onsdag den 14. oktober 2015

Virtuel platform


I Dansk Sygeplejeråd er vi seks konsulenter, der arbejder fuldtids med udvikling og afholdelse af kompetenceudvikling for tillidsvalgte. Kurser er tidsmæssig af kort varighed og flere emner handler om, at målgruppen skal tilegne sig og øve kompetencer, der skal kunne anvendes i dagligdagen, fx forhandling, kommunikation og konflikthåndtering. Disse emner fordrer face-to-face møder. 

Vi eksperimenterer med virtuel kompetenceudvikling, men det er en udfordring at være interesseret i at integrere en virtuel platform i en virksomhed, som har tradition for at tænke i relationsarbejde og fysiske møder med medlemmer og tillidsvalgte. Ikke at der ikke er velvilje til at eksperimentere med forskellige e-learningstiltag. Men at få IKT sat så meget på dagsordenen, at det reelt er muligt at etablere og udvikle en virtuel platform, der kan tilbyde medlemsrettede tilbud af faglig eller fagorganisatorisk art, det er noget, der tager tid.

Og måske er det også godt nok, for ingen kan være tilfreds med, at der bliver kastet personale- og pengeressourcer efter et projekt, som ikke har været underkastet en tilstrækkelig kritisk undersøgelse og vurdering.

Der er mange interessenter, der skal høres:
·         Hvad siger medlemmer, tillidsvalgte og politikere? Hvilke fordele ser de? På hvilken måde tilgodeser IKT relaterede tilbud deres behov? Er det noget, de vil vælge til?

·         Hvad siger IT- og web afdelingen? På hvilken måde kan det nuværende IT system og portal understøtte brugen af IKT i en læringsmæssig sammenhæng – både nu og fremover, hvis der skal oprettes en e-learningsplatform? Hvilke udfordringer skal imødekommes og på hvilken måde? Sidder der nogen i IT- eller webafdelingen som har erfaringer med e-learning i anden sammenhæng? På hvilken måde kan eller skal en virtuel platform kobles op på Dansk Sygeplejeråd portal?

·         På hvilken måde kan der afsættes en økonomisk ramme til opstart og udarbejdelse af web relaterede kursustilbud? Hvor stort et brød skal der slås op og hvad koster det?

·         Hvilke temaer egner sig til e-learning for medlemmerne og på hvilken måde kan det faglige indhold understøttes af professionsafdelingen?

·         Hvilke temaer egner sig til e-learning for de tillidsvalgte og på hvilken måde kan det fagorganisatoriske indhold understøttes af organisationsafdelingen?

·         Hvilke temaer egner sig til personalet i Dansk Sygeplejeråd og på hvilken måde kan temaerne understøttes af HR afdelingen?

·         Hvordan arbejder Dansk Sygeplejeråds kredse med e-learning? Hvilke erfaringer findes her og på hvilken måde kan de integreres i udviklingsarbejdet? Hvilken rolle kan eller skal kredsene have i arbejdet?

·         Hvad siger grafisk afdeling? På hvilken måde kan der skabes en grafisk ramme omkring platformen, så den fremstår professionelt og i tråd med Dansk Sygeplejeråds grafiske linje?

·         Er der andre faglige organisationer, der kan have en interesse i at udvikle læringsforløb sammen med Dansk Sygeplejeråd således, at omkostningerne mindskes? Er Dansk Sygeplejeråd interesseret i det? Hvad skal undersøges inden en eventuel forespørgsel?

·         Der er måske flere…?

Ud fra ovenstående bliver det tydeligt for mig, at der er behov for overblik, data, viden samt dialog. Dette for at kunne lægge en strategisk plan for, hvad der skal ske hvornår og med hvem.

Det kan hurtigt blive et meget stort projekt og er der mulighed for det? Er der tid til at lade være? Eller handler det i højere grad om at tage små spadestik, fordi det på sigt kan vokse sig stort…?

Er der mon andre, der står i lignende situationer?

1 kommentar:

  1. Jeg kan ikke påstå, jeg står i en situation som ligner din. Det lyder som en stor opgave, der kræver mange overvejelser. Der findes vel næppe nogle helt entydige svar.

    Lægger der nogle særlige tanker bag udover økonomiske og at det er muligt at I eksperimentere med virtuel kompetenceudvikling?

    SvarSlet