mandag den 12. oktober 2015

Virtuelle læringsrum


Der kan være mange gode grunde til at tænke virtuelle e-learningstiltag i Dansk Sygeplejeråd i forbindelse med organisatorisk uddannelse. Blandt andet fordi at:

  • Flere kan uddannes, fordi e-learning åbner for fleksibilitet og uafhængighed af tid og sted
  • Tillidsvalgtes behov tilgodeses i en travl hverdag
  • Den enkelte har mulighed for at lære i sit eget tempo og gentage efter behov, også længere tid efter kursusdeltagelsen
  • Samspillet mellem flere virkemidler som video, lyd, spil og øvelser gør det muligt at stimulere flere sanser, inddrage flere læringsstile og dermed styrke læringen hos den enkelte
  • Ressourceanvendelsen formentlig optimeres
Det pædagogiske grundlag danner, som tidligere beskrevet, grundlag for læringen på de organisatoriske uddannelser. Samspillet med andre, både øvrige deltagere og undervisere, spiller en stor rolle for måden at anskue læring på. Derfor er holdningen, at virtuelle forløb godt kan men generelt ikke skal stå ”alene”, men være et af flere elementer i et uddannelsesforløb.

Samtalens muligheder og udfordringer
Gennem fire år har kurset, ”Samtalens muligheder og udfordringer”, været afholdt to gange om året - et i København på østholdet og et i Vejle på vestholdet. Efter det første års afholdelse blev der gjort status og evaluering. 

På østholdet var 12 deltagere og på vestholdet 16 deltagere. Vi var to undervidere. Kurset var opbygget af 3 dage: To enkeltstående kursusdage, hvor imellem der var indlagt en studiedag til at arbejde med e-learning. E-learningsdelen bestod af 2x2 video-klip af henholdsvis vellykkede og ikke-vellykkede samtaler. Deltagerne skulle gennemgå videoklippene, hvorefter de skulle arbejde med og svare skriftligt på en række refleksionsspørgsmål, som de skulle lægge ind i en oprettet netværksgruppe på Dansk Sygeplejeråds portal. Der var endvidere sammensat en artikelserie til inspiration til arbejdet med video-learningen. Vi som undervisere havde afsat tid på studiedagen til at være facilitatorer og vejledere i netværksgruppen. Derudover ansporede vi deltagerne til at bruge hinanden gennem virtuel dialog om erfaringer og aktuelle temaer i relation til kommunikation og samtaletræning. 

På både øst- og vestholdet oploadede alle deltagere, undtagen en enkelt fra hvert hold, deres opgaver i netværksgruppen. Deltagerne havde ikke barrierer i forhold til den skriftlige interaktion, som den virtuelle dialog fordrer. Flere af deltagerne skrev indlæg til chatten, hvilket vi så som spæde tegn på mod og lyst til at anvende flere af de virtuelle muligheder. Det lykkedes dog ikke at få en egentlig internaktiv dialog i gang. Dialogen blev mellem den enkelte deltager og os undervisere. Der var tekniske udfordringer. Fx gjorde en teknisk fejl, at det så ud til, at man var den eneste online, hvilket selvfølgelig ikke fremmede en interaktion med de andre deltagere. Endvidere oplevede vi, at teknikken i perioder ikke sendt mail-notifikation ud, når der skete noget i den lukkede gruppe. Det betød, at man skulle helt ind i netværksgruppen, før man kunne konstatere, om der var aktivitet. 

I evalueringen fik den usmidige teknik i netværksgruppen også en del kritik, da flere havde problemer med at komme ind til de links, vi havde lagt til video-learning, refleksionsspørgsmål og artikelserien. Når man imidlertid ser bort fra de tekniske udfordringer, var der mange positive tilbagemeldinger på det at arbejde i det virtuelle rum. En række deltagere havde dog haft svært ved at få fri på studiedagen, og måtte i stedet finde andre tidspunkter at arbejde med stoffet. Flere efterspurgte muligheden for at kalde studiedagen en kursusdag i stedet for studiedag, da det kunne give større mulighed for at få fri til at arbejde med e-learning på denne dag. Vi havde lagt op til virtuel interaktion på studiedagen men for at få størst mulig udbytte af e-learningens muligheder for fleksibilitet i tid og sted, bør en studiedag planlægges mere fleksibelt for hver enkel person, så interaktionen sker asynkront. 

Vores erfaringer med afholdelsen af ’Samtalens muligheder og udfordringer’ er, at det i høj grad er muligt at tilrettelægge et blended learning forløb, som deltagerne finder fagligt relevant og interessant at følge og som formår at holde den ’røde tråd’ mellem det faglige input og opsamling på de fysiske møder og de tilrettelagte e-learningsopgaver. Opfattelsen er, at netop den høje kvalitet i udarbejdelsen af videoklippene har været medvirkende årsag til deltagernes aktivitet og tilfredshed. 

Kurset blev på baggrund af vores erfaringer og deltagernes tilbagemeldinger løbende revideret og tilpasset gennem de fire år, som det blev udbudt.  

TR grunduddannelsen
Et grundlæggende uddannelsesforløb for nye tillidsrepræsentanter i Dansk Sygeplejeråd er TR grunduddannelsen, som er opbygget som et teori-praksis forløb med tre teori moduler og opgaver i praksis. 

Mellem modulerne er etableret faktaopbyggede quizzer, som deltagerne skal arbejde med selvstændigt og som der følges op på, når man mødes på modulerne. Quizzerne opsættes i Articulate storyline, et program som Dansk Sygeplejeråd har købt licens til. 

Da deltagerne kan komme med en meget forskellig viden og erfaring i forhold til de faktabetonede emner, gør quizzerne det, at der opbygges et ensartet vidensgrundlag hos deltagerne, som underviserne på modulerne kan tage udgangspunkt i, når mere kompleks viden skal tilføjes.

For deltagerne kan der være en fordel i, at quizzerne starter med en vejledning til, hvor der kan læses om emnet inden quizzen tages. Quizzen kan gentages ved behov indtil elementerne er på plads hos deltageren. deltageren kan ydermere udskrive både spørgsmål og svar således, at tvivlsspørgsmål kan stilles til underviseren, når der er opsamling på emnet på modulet.

TRkompasset
Dansk Sygeplejeråd har en hjemmeside for tillidsvalgte kaldet TRkompasset. På TRkompasset er der løbende arbejdet med e-learningstiltag, både i form af dilemmaspil og forskellige quiz typer, bl.a. i forhold til faktuelle emner som ferie, barsel og samarbejdsfora som MED. Denne form for e-learning tilrettelægges typisk som ’hurtige’ forløb med en direkte respons. 

Dilemmaspil er generelt et godt virtuelt tilbud, fordi deltageren kan inddrages i et fortælle- og handlingsforløb og eventuelt se de umiddelbare konsekvenser af sine valg af handlinger undervejs. Det medfører en høj grad af involvering og det giver mulighed for at tilrettelægge flere faglige udfordringer i samme ’spil’, hvorfor det vil opleves mere virkelighedsnært. Den tillidsvalgte vil tidsmæssigt bruge mere tid på øvelsen. Denne form for e-learning er ressource- og tidskrævende at udarbejde og den tekniske mulighed for opsætning af dilemmaspil er begrænsede på Dansk Sygeplejeråds portal. 

Videoer i kombination med refleksionsspørgsmål er endnu en relevant måde at præsentere virtuel læringsmulighed. Her påvirkes sanseapparatet yderligere, og det giver mening at benytte, når emner indeholdende psykologiske og kommunikative aspekter skal præsenteres. Deltagerne på kurset ’Samtalens muligheder og udfordringer’ udtrykte stor begejstring for at arbejde med de fire videoklip, som er produceret af professionelle og spillet af skuespillere. Flere sagde, at det var nemt at overføre eksemplerne samt de udarbejdede refleksionsspørgsmål til deres egne hverdagsoplevelser. Videoproduktioner af den slags kræver personaleressourcer, og de er forholdsvis omkostningstunge. De skal derfor anvendes på emner, som er langtidsholdbare

Webinar
I november måned vil der, som noget nyt, blive udbudt et webinar omhandlende økonomiforståelse. Det er et emne, som alle tillidsrepræsentanter er nødt til at forholde sig til, men som mange har svært ved at overskue og forstå. 

Webinaret tilrettelægges med en økonomi professionel oplægsholder og en web journalist, som skal facilitere processen på skærmen. Meningen er, at de interesserede tillidsrepræsentanter tilmelder sig webinaret således, at de undervejs i udsendelsen kan stille skriftlige spørgsmål til oplægsholderen. Dansk Sygeplejeråd har til lejligheden lånt ingeniørforeningens (IDA) studie. 

Fordelen er her, at mange tillidsrepræsentanter kan få glæde af oplæg og mulighed for at stille konkrete opklaringsspørgsmål. Derudover vil webinar forløbet efterfølgende kunne lægges på TRkompasset således, at udsendelsen er tilgængelig for alle.

Flipped learning
Et nyt overbygningskursus er fra november i år udbudt til tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter. Kurset handler om konflikthåndtering og det emne lægger op til mange øvelser i det fysiske rum. For at sikre tilstrækkelig tid til det, er en række af de faglige oplæg optaget og lagt på kursets hjemmeside som et 'virtuelt kompendium'. 

Deltagerne skal som optakt til kurset have gennemset oplæggene, reflekteret over egen hverdagspraksis og overvejet spørgsmål, som de ønsker svar på. Det bliver så spændende og se, om det grundlag er nok til, at vi som undervisere kan gå direkte til deltagerøvelserne og om vi kan sikre den røde tråd...


2 kommentarer:

  1. Hej Lene, Hold da op hvor har I gang i mange spændende ting. Jeg tænker om I mon har tænkt at lave nogle øvelser forud for de forskellige kurser, som kunne hjælpe deltagerne til at komme hurtigere igang på de konkrete kurser? Man kunne jo gå ind og afprøve Quiz og dilemmaspil inden man tager på kurser...så er man lidt forberedet eller hvad hr I tænkt som forberedelse?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen Marianne.
      Jeg synes, det er en vigtig pointe, du spørger til, og ja, det kan du tro, at vi har gjort. Netop i forhold til TRgrunduddannelsen og 'Samtalens muligheder og udfordringer' sørger (sørgede) vi for, at deltagerne netop arbejder med faktaopgaver inden det fysiske møde, for på den måde at kunne starte på et for deltagerne kendt fagligt grundlag. Vores oplevelse er, at vi på den måde når længere med det faglige stof til flere deltagere. Ligeledes er vores tanker med 'flipped learning' i forbindelse med overbygningskurset i konflikthåndtering og produktion af oplægsvideoer også tænkt som en forberedelse til selve kurset - netop for at få skabt mere 'øvelsesterræn' i det fysiske møde :-).
      Noget af det, som vi til gengæld ikke har arbejdet med, er på forhånd at undersøge deltagernes tekniske viden og tilgang til det at have med e-learning at gøre.... Det kunne måske give en væsentlig viden om målgruppen til brug for tilrettelæggelsen?
      Er der nogen, som har erfaring med at lave sådanne tests?

      Slet